مقالات

معرفی کتاب دید اقتصادی

یک راه برای نجات از سونامی اقتصادی:

امروزه مباحث اقتصادی برای همه جوامع بشری در سراسر دنیا اهمیت بالایی پیدا کرده و در نگاه کلان شاهد پارادایم شیفت‌های اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی هستیم. نکته‌ای که پس از آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه باعث ایجاد سونامی اقتصادی در اکثر کشورهای دنیا شد و تغییرات ناگهانی شدیدی را ایجاد نمود. حداقل آگاهی اقتصادی برای رهایی از استرس‌های ناشی از حملات روانی اقتصادی کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری دست به انتخاب بزنیم و با صرفه جویی و پس‌اندازهای مناسب از جنگ اقتصادی با خیال راحت عبور کنیم. یکی از گزینه‌های مناسب برای افزایش سواد اقتصادی مطالعه کتاب‌هایی ساده و روان در خصوص اقتصاد است. کتاب‌هایی که جذابیت و گیرایی بالایی داشته باشد و علاقه‌ی فرد را برای دانستن، افزایش دهد. یکی از این کتاب‌ها، کتاب دید اقتصادی است.

کتاب دید اقتصادی با متنی روان و با ادبیات داستانی به بررسی یکی از مکاتب اقتصادی دنیا به نام مکتب اقتصادی اتریشی پرداخته است و مفاهیم متنوع اقتصادی را در قالب داستان به مخاطب عرضه داشته است. خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا با مفاهیمی مانند مصرف گرایی، هزینه، پس انداز، نکول، انبساط و انقباض اقتصادی، اوراق، نرخ بهره و…. در قالب داستانی جذاب و خواندنی آشنا شوید و درک بهتری از روند اتفاقات اقتصادی داشته باشند.

توجه داشته باشید که متن داستان گونه کتاب با این که به جذابیت ادبی کتاب افزوده اما در برخی موارد باعث نارسایی های علمی غیر قابل انکار شده است ولی با این حال، این موضوع از ارزش مطالعه کتاب کم نمی‌کند.

شما در این داستان با تاریخ اقتصادی آمریکا، از ابتدای تاریخچه پول و نحوه شکل‌گیری آن آشنا خواهید شد و مسیر رشد پول تا ایجاد بانک و سیاست گذاری‌های مالی را درک خواهید نمود و متوجه می‌شوید چرا اقتصاد ایالات متحده آمریکا بر لبه پرتگاه است؟

داستان کتاب:

داستان با چرخه زندگی تکراری سه نفر در یک جزیره کوچک آغاز می‌شود . این چرخه شامل تلاش در تمام طول روز برای گرفتن یک ماهی آن هم با دست و به مصرف رساندن آن و در نهایت، استراحت کردن است.

یک نفر از اهالی جزیره با فداکاری کردن و گذشتن از یک ماهی در یک روز، زمان کافی برای ساخت یک وسیله برای ماهی‌گیری پیدا می‌کند و داستان جذاب پس انداز و رشد اقتصادی از همین جا آغاز می‌شود. جایی که ساکنان جزیره دیگر نیازی ندارند تا فقط برای زنده ماندن تلاش کنند. آنها زمان بیشتر برای ساخت محصولات جدید پیدا می‌‎کنند، با سایر جزیره ها تعامل می‌کنند، پول را ایجاد می‌کنند و داستان اقتصاد مبتنی بر ماهی شکل میگیرد و ادامه می‌یاید.

بخشی از کتاب:

داستان از آنجا شروع می‌شود که؛ سه نفر به نام های آبل، بیکر و چارلی تنها در جزیره ای زندگی میکردند. در این جزیره فقط یک نوع غذا وجود داشت و آن هم ماهی بود.

خوشبختانه دور تا دور جزیره پر بود از ماهی‌هایی که به طرز عجیبی عین هم بودند. ماهی‌ها آنقدر بزرگ بودند که هر کدامشان شکم آدم را برای یک روز سیر می‌کردند. به هر حال اینجا جای دور افتاده‌ای بود که رنگ هیچ کدام از پیشرفت‌های آدمیزاد در شیوه‌ی ماهیگیری را به خود ندیده بود. تنها کاری که این رفقا باید می‌کردند این بود که توی آب بپردند و حیوونکی‌های لیز و لزج را با دست بقاپند.

با این روش ناکارآمد هر کس روزانه یک ماهی گیر می‌آورد که فقط برای زنده ماندش تا روز بعد کافی بود. این مشغله، همه‌ی اقتصاد جزیره‌شان بود: از خواب بیدار شدن، ماهی گرفتن، خوردن و خوابیدن. خیلی هم نمی‌شد اسمش را گذاشت زندگی، اما چاره‌ای نداشتند. و این طوری در این جامعه‌ی جزیره‌ای ماهی محور خیلی ساده، نه پس‌انداز هست نه اعتبار و نه سرمایه‌گذاری! …

یک شب آبل به آسمان پر ستاره خیره شده بود شروع کرد به فکر کردن درباره‌ی زندگی‌اش … «یعنی همه چیز همین است؟ باید زندگی چیزی بیش از این باشد.»… می‌دانید آبل می‌خواست به جز ماهیگیری با دست یک کاری بکند او دوست داشت لباس مد روز مناسب‌تری از برگ خرما درست کند خانه‌ای می‌خواست تا از او در برابر بادهای موسمی حفاظت کند و دست آخر البته که می‌خواست فیلم هم کارگردانی کند اما با این جانی که هر روز بی دریغ برای ماهیگیری می‌کند این رویاها چه طور می‌توانست رنگ واقعیت پیدا کند؟ آبل فکرش را به کار انداخت … و ناگهان ایده‌ی تله‌ی ماهی توی ذهنش جرقه زد … وسیله‌ای که دامنه‌ی دسترسی دست آدم را حسابی زیاد می‌کند و در عین حال با اولین قاپ کلی از زور ماهی را می‌گیرد تا نتواند در برود ….

 

پیشنهاد: کتاب دید اقتصادی را چند بار بخوانید.

یک بار از فضای داستانی کتاب لذت ببرید احتمالا ذهنتان مواردی که در داستان کتاب مطرح می‌شود را با یکسری اتفاقات اقتصادی که در کشور خودمان افتاده است به یکدیگر نزدیک حس می‌کند و دنبال پیدا کردن شباهت‌های داستان زندگی خودتان در ایران و داستان کتاب خواهد بود.

یک بار کتاب را با دیدگاه انتقادی و برای درک بهتر مسائل اقتصادی بخوانید. احتمالا با این دیدگاه نارسایی‌های علمی را بیشتر درک می‌کنید و دست به اصلاح خواهید برد.

اگر آشنایی کمی با علم اقتصاد دارید، خواندن مجدد کتاب باعث می‌شود یک مبنای فکری ساده، از مسائل اقتصادی در ذهنتان به خوبی شکل بگیرد و در معرفی کتاب‌های بعدی ارتباط بیشتری با کتاب برقرار نمایید.

شناسنامه کتاب:

چاپ اول کتاب دید اقتصادی با عنوان انگلیسی  How an Economy Grows and Why it Crashes نوشته پیتر شیف با ترجمه‌ی سهند حمز‌ه‌ئی در بهار 94 توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شد. به دلیل استقبال مخاطبان، این کتاب تا کنون هشت بار توسط آریانا قلم به چاپ رسیده است. این کتاب شامل 17 فصل بوده و 263 صفحه دارد.

فهرست کتاب:

فصل 1 تولد یک ایده

فصل 2 تسهیم ثروت

فصل 3 کاربردهای مختلف اعتبار

فصل 4 گسترش اقتصادی

فصل 5 کامیابی در پی شراکت

فصل 6 بگذار در گاوصندوق

فصل 7 زیرساخت‌ و تجارت

فصل 8 ظهور یک جمهوری

فصل 9 دولت خلاق می‌شود

فصل 10 ماهی آب رفته

فصل 11 شاهرگ حیات از دوردست

فصل 12 بخش خدمات پا پیش می‌گذارد

فصل 13 بستن گیشه‌ی ماهی

فصل 14 اشباع کلبه

فصل 15 سقوط کلبه

فصل 16 شتاب می‌گیرد

فصل 17 تشت از بام افتاد

اگر شما هم با این مقاله‌ی کوتاه به این نتیجه رسیدید که کتاب دید اقتصادی برایتان مفید است می‌توانید برای تهیه‌ی کتاب به سایت آریانا قلم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید