مقالات

ویژگی های یک منتور استارتاپی

شما درباره ویژگی های یک منتور استارتاپی چه می دانید؟ از اصطلاحاتی که در دنیای مدرن امروز بسیار به گوش می خورد. اگر می خواهید مطابق روز پیش بروید و پیشرفت کنید، باید از معنای این کلمات سر در بیاورید.

همان طور که نتوانسته ایم در فارسی معادل دقیقی برای کلمه استارتاپ پیدا کنیم، برای کلمه منتور هم جایگزین درستی وجود ندارد. در هر حال، او یک فرد باتجربه است که می تواند موجب بالا رفتن توانمندی ها و مهارت های استارتاپ شما در طول زمان شود. او کمک می کند که مسیر شغلی خود را سهل تر و سریع تر و با اشتباهات کمتری طی کنید. شما باید مشکلات و معضلات شخصی و حرفه ای خود را با او در میان بگذارید و راه چاره و راهنمایی طلب کنید.

بیایید یک مثال بزنیم. ممکن است شما در سازمانی مشغول به کار باشید که در آنجا رابطه منتورینگ را با یک شخص برایتان تعریف کرده باشند و شما از سر وظیفه به حرف او گوش بسپارید و به حرف های او عمل کنید. در صورتی که چنین رابطه ای در سطح پاسخ گو نخواهد بود. این رابطه باید عمیق و اصیل باشد تا نتیجه لازم را دریافت کنید.

کارهایی که یک منتور موفق انجام می دهد به نیاز استارتاپ شما بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است شما در زمان های مختلف به حمایت، تشویق و الهام احتیاج داشته باشید. وجود چنین شخصی می تواند در شما احساس رضایت شغلی بیشتری ایجاد کند و عملکردتان بهتر شود و با سرعت بیشتری پیشرفت می کنید و در نتیجه درآمد بیشتری نیز خواهید کرد.

از ویژگی های یک منتور استارتاپی می توان به رازدار بودن، خوب و تأثیرگذار صحبت کردن، ارزش قائل شدن برای شما و از همه مهم تر این که باید شخصیتی حمایت کننده و قابل اعتماد داشته باشد و با ایجاد چالش شما را از حاشیه امن خود بیرون بکشد تا بتوانید پیشرفت کنید.

وظایف و ویژگی های یک منتور استارتاپی

منتورهای استارتاپی باید دارای ویژگی هایی باشند که بتوان به عنوان یک راهنما و مربی به او اعتماد کنید. او باید شخصیتی داشته باشد که نه فقط به خاطر جایگاهش، بلکه به خاطر دانش و آگاهی اش، از او حرف شنوی داشته باشید. زمان که مدل ذهنی او را بپذیرید، گوش کردن به توصیه های او برایتان سخت نخواهد بود و می توانید رابطه ای عمیق با او برقرار کنید.

از دیگر ویژگی های یک منتور استارتاپی می توان به کمک هایی که در حوزه روانشناختی می تواند به استارتاپ شما داشته باشد اشاره کرد. درست است که او یک روانشناس نیست، اما با عملکرد درستش نقش یک الگو را برای شما خواهد داشت. در واقع، تغییرات روانشناختی با حرفه ای به طور معمول هم زمان در شما پیش خواهند رفت تا نتیجه مطلوب را به دست آورید. دانشی که او در اختیار شما قرار می دهد به هدف شما از این رابطه بستگی دارد. او می تواند تنها با حمایت احساسی از شما، انگیزه دادن و الگو بودن نقشش را به خوبی برای شما ایفا کند. یا این که برای شناخت ظرفیت های جدید در شغلتان، هدف گذاری و شناسایی منابع شما را یاری کند. شما تعیین کننده عملکرد او هستید.

ارزش قائل شدن برای شما و هدف استارتاپتان، توان ایجاد اعتماد و احترام دو طرفه، رازدار بودن، سخنور خوبی بودن و همچنین شنونده ای حرفه ای بودن از دیگر ویژگی های یک منتور استارتاپی است. او مسیر را به شما نشان نمی دهد، به شما کمک می کند تا خودتان مسیر را پیدا کنید. بر طبق آن مثل قدیمی به شما ماهی نمی دهد، بلکه ماهی گیری یاد می دهد.

او حکم یک مشاور را برای استارتاپ شما دارد که دانش و تجربیاتش را در اختیار شما قرار می دهد و الهام بخش شما خواهد بود. نگرانی های شما را درک می کند و به سؤالاتتان پاسخ می دهد. او مشوق خوبی برای شما است. برای هدف گذاری درست می توانید روی او حساب کنید. صداقت و انتقادپذیری لازمه راهنما بودن است.

او می داند زمانی شما در کار و حرفه تان پیشرفت می کنید که برای شما چالش ایجاد کند تا از حاشیه امن خود بیرون بیایید و محیطی امن برای خطر کردن برای استارتاپ شما به وجود می آورد. این اطمینان را به شما می دهد که در کنار شما است تا رشدی همه جانبه داشته باشید. برخی داشتن منتور را یک نقطه ضعف می دانند و حالا شما می دانید که آنها سخت در اشتباه هستند.

اگر می خواهید باز هم از ویژگی های یک منتور استارتاپی خوب بدانید باید بگوییم که دارا بودن مشخصه هدایت شما در مسیر صحیح، همواره در دسترس بودن، اشتباهات را به شما گوشزد کردن و به تصویر کشیدن مسیر و مقصد برای استارتاپ شما به روشنی می تواند مسیر پر فراز و نشیب پیشرفت را برای شما هموارتر کند. او باید نسبت به حرفه شما و بازار آن دید عمیقی داشته باشد و اهل شعار دادن نباشد و ارتباطاتی قوی با اهل فن داشته باشد تا در مواقع لزوم شما را به آنها معرفی کند.

انواع منتورینگ در استارتاپ

ویژگی های یک منتور استارتاپی به نوع خدماتی که ارائه می دهد نیز بستگی دارد که می تواند دقیقاً شامل حوزه تخصصی باشد که استارتاپ شما در آن فعالیت می کند. همچنین، فعالیت او ممکن است فراتر از این بوده و بر روی کل یک صنعت متمرکز باشد.

 

منتور موقعیت محور موظف است که در بازه های زمانی کوتاه و اثربخش برای دست یافتن یک هدف خاص تجربیات خود را به استارتاپ شما انتقال دهد. منتورهای نظارتی هم همان طور که از اسمشان پیدا است، نقش نظارت را بر عهده دارند. آنها در بازه های زمانی مختلف، مثلاً ابتدای هر فصل، به استارتاپ شما سر می زنند تا از این که در مسیر حرکت می کنید اطمینان حاصل کنند. آنها با بررسی آمار و ارقام و پیشرفت ها و همچنین راهکارهای به کار گرفته شده می توانند نقشه راه را برای ادامه مسیر استارتاپ شما متصور شوند یا در رویکردهای قبلی تغییراتی به وجود آورند.

منتورینگ درون سازمانی نیز در شرکت های بزرگی کارآمد است که افراد با مدیر و رئیس مجموعه ارتباط کمی دارند و وجود چنین شخصی به عنوان یک راهنما می تواند با توجه به سابقه فرد در جهت ارزش های سازمان کمک های لازم را ارائه دهد که به کار استارتاپ نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید