مقالات

اهمیت ایجاد انگیزه و پاداش در رهبری تیم های استارتاپی

رهبری تیم های استارتاپی یک رهبری و هدایت معمولی یا به سبک و سیاق کلاسیک نیست. دیگر گذشت آن زمان که مدیر یک مجموعه فردی خشن و بی انعطاف و ترسناک قلمداد میشد. اگر همچنان چنین تصوری از مدیریت را در سر می پرورانید باید بدانید که شما فرد مناسبی برای رهبری یک استارتاپ نیستید.

همچنین امروزه در کنار هم قرار گرفتن چند نفر نمی تواند تضمینی برای ایجاد یک تیم باشد. بلکه ایجاد تیم تعریف دیگری دارد. در واقع در یک تیم یا یک مجموعه افرادی که مهارت های مختلفی دارند در کنار هم قرار می گیرند و این مهارت افراد است که زنجیره ی یک تیم را قوی تر میکند. لازم به ذکر است که قوی شدن این زنجیره به یک فاکتور مهم یعنی مدیریت قوی نیاز مبرمی دارد.

در واقع رهبری و بطور خاص رهبری تیم های استارتاپی نیازمند شناخت درست و اصولی اعضای تیم و مهارت های آنان و همچنین ایجاد هماهنگی در میان آنان می باشد. رهبر یک تیم استارتاپی باید بداند که چه کسی را در چه بخشی و به منظور انجام چه کاری قرار دهد. این هماهنگی و قرار گرفتن افراد در جای مناسب، در نهایت باعث می شود تا افراد نقاط قوت خودشان را بشناسند و برای جبران نقاط ضعف شان تلاش کنند.

همچنین رهبری تیم های استارتاپی نیازمند انعطاف پذیری، همراهی با کارمندان و جلب اعتماد آنان می باشد. ایجاد انگیزه و پاداش در رهبری تیم های استارتاپی نقش بسیار پر رنگی را داراست و از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. در واقع رهبر یک تیم استارتاپی باید قادر باشد تا فعالیت های تیم را مد نظر قرار داده و این فعالیت ها را به شیوه ی درستی هدایت کند.

از اینرو هوشمندی، فروتنی، الهام بخش بودن و برخورداری از هوش اجتماعی برای رهبر استارتاپ لازم و ضروری می باشند.

در این مقاله از رهبری تیم های استارتاپی و ویژگی های یک رهبر شایسته بیشتر برای شما خواهیم گفت. ممنون که با ما همراه هستید.

_ مدیری هوشمند باشید

اولین عاملی که میتواند رهبری تیم های استارتاپی را تبدیل به یک رهبری موفق و کارآمد بکند مدیریت هوشمند مجموعه می باشد. اگر فکر میکنید که لیدر بودن به معنای انجام دادن تمام وظایف می باشد سخت در اشتباهید. اگر به عنوان رهبر یک تیم استارتاپ وظایف مختلفی از جمله بازاریابی، توسعه ی کسب و کار، رسیدگی به امور مالی و… را خودتان شخصا انجام می دهید شک نکنید که کسب و کار شما حتی اگر با شکست مواجه نشود اما در دراز مدت رشد چشم گیری نخواهد داشت. چرا که یک رهبر هوشمند و موفق آن کسی است که برای انجام هر وظیفه ای سعی میکند تا از افراد خبره استفاده کرده و خودش تنها شیوه ی انجام آن کار یا وظیفه را بررسی نماید.

اگر بودجه ی کافی ندارید تا از افراد خبره استفاده کنید میتوانید از افراد کم سابقه تر در آن حوزه ی خاص بخواهید تا با دریافت هزینه ای معقول با شما همکاری نمایند اما خودتان شخصا دست به کار نشوید. چون این کار زمان و انرژی شما برای تمرکز بر دیگر جوانب را خواهد گرفت.

_ فروتن باشید

عامل مهم بعدی که می تواند رهبری تیم های استارتاپی را به یک رهبری خوب تبدیل کند فروتنی مدیران می باشد. مطمئنا هیچ شخصی دوست ندارد کارمندِ یک مدیر خودشیفته و بی انعطاف باشد. پس اگر می خواهید موفق عمل کنید باید خودتان را در کنار کارمندانتان ببینید و با آنها هم قدم باشید. همچنین برای دریافت نتیجه ای بهتر نیز مهم است که خودتان را در کنار مشتریانتان نیز ببینید. بهتر است که به راحتی با آنها تعامل کنید و از نیاز آنها با خبر شوید. یادتان باشد که رشد کسب و کار شما به وجود کارمندان و مشتریان وابسته است. پس به هیچ عنوان از هیچ کدام غافل نشوید.

همچنین لازم است در برابر خطای کارمندان نیز صبور باشید و این نکته را بدانید که هر خطایی چه از جانب خودتان باشد و چه از طرف کارمندانتان در نهایت میخواهد به شما درس بزرگی را بدهد. پس به خطاها به چشم درس جدید نگاه کنید و فرد خاطی را سرزنش نکنید. این نکات در نگاه اول شاید ساده و بدیهی بنظر برسند اما تنها با انجام آنهاست که می توانید موفقیت خودتان را تضمین نمایید. یادتان باشد که رهبرهای موفق استارتاپ کسانی هستند که به خود، کارمندان و رشد کسب و کار زمان می دهند.

الهام بخشی، فاکتور مهمی برای رهبری تیم های استارتاپی

_ به گونه ای رفتار کنید که کارمندان برای الهام گرفتن از شما ترغیب شوند

اگر فکر میکنید که کارمندان تان باید بی چون و چرا اوامر شما را اجرا کنند سخت در اشتباه هستید. به عنوان یک مدیر باید به گونه ای دوستانه اما قدرتمند با کارمندان رفتار نمایید. دیگر زمان آن گذشته که مدیر یک فرد خشن و بی اعصاب و غیر قابل انعطاف تعریف میشد.

در روزگار حال حاضر اگر این چنین رفتار کنید دیر یا زود کارمندانتان را از دست خواهید داد. کارمندان باید به شما اعتماد کنند آنها باید به شما ایمان بیاورند و شما در نزد آنها فرد محبوب و مقبولی باشید که دوست داشته باشند از شما الهام بگیرند. برای رهبری تیم های استارتاپی باید اهداف تان روشن باشند و آنچنان شور و انگیزه در تیم بوجود بیاورید تا کارمندان نه بخاطر اینکه شما از آنها خواسته اید بلکه به این دلیل که عضوی از تیم استارتاپی هستند به وظایف محول شده جامه ی عمل بپوشانند. اگر چنین رهبری هستید و به معنای واقعی کارمندان از شما الهام می گیرند بایستی به خودتان افتخار کنید.

_ هوش اجتماعی

برخورداری از هوش اجتماعی نسبت به برخورداری از هوش ریاضی (عقل و خرد) مهم تر است. شاید هوش ریاضی برای کسب و کار یک فاکتور عالی و ضروری محسوب شود اما وجود هوش اجتماعی در کنار عقل و خرد آن چیزی است که به شما به عنوان یک مدیر و لیدر راهکار می بخشد. از اینرو رهبری تیم های استارتاپی نیازمند دارا بودن مقدار مناسبی از هوش اجتماعی است. شما به عنوان یک لیدر بایستی در برخورد با کارمندان و مشتریانتان آداب معاشرت، رشد خلاقیت ها، انگیزه و تعهد را لحاظ کنید. هوش اجتماعی به شما توان می دهد و شما را در این حوزه قوی میکند. 

زیر پا نگذاشتن اصول، گامی موثر برای رهبری تیم های استارتاپی

رهبری تیم های استارتاپی نه سخت است و نه آسان و همه چیز به خودتان مربوط میشود. اگر اصول را بلد باشید و مطابق با استانداردها پیش بروید آسان خواهد بود اما اگر اصول را بلد نباشید و یا آنقدر بی انعطاف عمل کنید که اصول را زیر پا بگذارید کار خودتان را بسیار سخت و دشوار خواهید کرد.

در این مقاله با موضوع رهبری تیم های استارتاپی با شما همراه بودیم و سعی کردیم از ویژگی های یک رهبر موثر برای شما بگوییم. امید است که این نوشتار مورد توجه شما واقع گردیده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید