مقالات

انواع روش‌های نوآوری

بروز مشکلات بخشی اجتناب ­ناپذیر در زندگی است. گاهی مواقع برای حل آن‌ها نمی­توان از روش­های معمول استفاده کرد. نگاه نوآورانه می­تواند راه حل­های جدید خلق کند. روش­های نوآوری، قدرت تحلیل فرد را افزایش می­دهد. چنین فردی در رویارویی با مشکلات، ایده خلاقانه و کارآمد خواهد داشت. این روش‌ها در حقیقت تکنیک­هایی هستند که کمک می­کنند از زوایای مختلف به یک مسئله نگاه کنید. شما با دیدی جامع­تر می­توانید به مسائل پاسخ دهید.

تکنیک­هایی وجود دارند که می­توانند توانایی نوآوری و خلاقیت را در فرد تقویت کنند. پایه و اساس این روش­ها، افزایش مهارت­های فردی یا گروهی در ایده ­پردازی است. ایده­ پردازی سبب می­شود فرد یا گروه بتواند در مواجهه با مشکلات ابتکار عمل را در دست بگیرد. در حقیقت نوآوری­ های جدید مدیون تقویت ابتکار عمل است.

موثرترین روش­های خلاقیت و نوآوری

روش­های نوآوری با توجه به مسائل مختلف، متغیر است. به عبارت ساده نمی­توان برای حل مشکلات عاطفی و احساسی و مشکلات اقتصادی از روش­های مشابهی استفاده نمود. از این رو، پیش از انتخاب هر روش باید درک و فهم صحیحی از مسئله مورد نظر و عوامل موثر بر تشدید یا کاهش آن داشته باشید. باید از قدرت تحلیل مسائل برخوردار باشید. ایده­ های حاصل از درک و فهم عمیق نسبت به یک مسئله می­تواند مقدمه ایجاد روش­های نوآوری باشد.

قدرت تحلیل و قوه ابتکار در دسته توانمندی­ های اکتسابی قرار دارند. این امر به این معنی است که از طریق آموزش تکنیک­های مختلف نوآوری و خلاقیت می­توانید این مهارت­ها را در خود تقویت کنید. روش­های نوآوری محصول ایده­های خلاقانه و باکیفیت هستند. سبک زندگی و مهارت تحلیل و قوه ابتکار می­تواند در افزایش یا کاهش ایده­ پردازی موثر باشد. مهمترین تکنیک­های موثر در خلق نوآوری­های جدید عبارتند از:

در روش­های نوآوری، تجزیه و تحلیل پایه نوآوری وایده­‌پردازی است

روش نموداری یا تکنیک استخوان ماهی

یکی از موثرترین روش­های نوآوری، تکنیک استخوان ماهی است. این تکنیک بر پایه جمع­ آوری داده­ها و اطلاعات استوار است. در برخی مقالات این تکنیک تحت عنوان why why نیز شناخته می­شود. در این روش، ما سعی می­کنیم برای هر بخش از یک مشکل، دلیل منطقی و معقول پیدا کنیم. کشف علت اصلی بروز هر پدیده می­تواند زمینه لازم برای خلق روش­های نوآوری موثر در حل هر معضل را ایجاد کند.

روش استخوان ماهی به دلیل تمرکز بر یافتن علت، به روش علت و معلول معروف شده است. این روش برای بررسی، تحلیل و در نهایت حل مباحث مدیریتی، موفق خواهد بود. مزیت اصلی روش­های نوآوری، افزایش تمرکز و کل­ نگری است. این امر دیدگاهی بسیار هوشمندانه به فرد می­دهد. فرد با نگرشی جامع به بازبینی مسائل پرداخته، علت اصلی را کشف کرده و با نوآوری و خلاقیت، مسئله مورد نظر را حل میکند. به یاد داشته باشید که تکنیک استخوان ماهی از جمله روش­های نوآوری کاملا بصری است.

  • شیوه اجرای تکنیک استخوان ماهی

اجرای روش­های نوآوری بصری بسیار ساده است. این تکنیک می­تواند به صورت فردی و گروهی اجرا شود. باید مسئله به صورت ساده و کاملا واضح تعریف شود. علت­های اصلی ایجاد این مسئله به صورت شاخه های انشعابی از مشکل اصلی، مطرح می‌شوند. در برخی موارد، برای هر یک از این دلایل نیز انشعاباتی وجود دارند. می­توان این دلایل جزئی­تر را نیز به صورت زیرمجموعه دلیل اصلی بیان کرد. در روش­های نوآوری نموداری ( تکنیک استخوان ماهی) تا اتمام دلایل و فرضیه­ ها ادامه خواهد یافت.

در این مرحله ما با مجموعه­ای از دلایل و فرضیات مواجه هستیم. برای بهره­گیری از روش­های نوآوری باید به تحلیل درستی از وقایع دست یابیم. باید دلایل اصلی و مهم را انتخاب کرده و بر روی آن‌ها متمرکز شویم. دسته­ بندی دلایل از طریق آشکارسازی جنبه­ های پنهان مسائل به درک عمیق آن‌ها کمک می‌کند. هدف به‌کارگیری روش­های نوآوری تمرکز بر دلایل اصلی و عدم توجه به مسائل و نکات انحرافی است.

تکنیک اسکمپر یا SCAMPER

اسکمپر یکی دیگر از روش­های نوآوری و محرک خلق نوآوری­های جدید است. تکنیک اسکمپر برای دستیابی به ایده جدید از طرح سوال استفاده می­کند. طرح سوالات در این روش بسیار هدفمند است. در نتیجه در دستیابی به پاسخ اصلی بسیار موثر خواهد بود. نکته بسیار مهم در مورد اسکمپر این است که این تکنیک در دسته روش­های نوآوری فردی قرار دارد. اما در برخی موارد می­توان در مسائل گروهی نیز از این تکنیک استفاده کرد.

تحلیل پاسخ در روش­های نوآوری زمینه انتخاب مناسب­ترین شیوه اجرای است

هدف اصلی در بکارگیری روش اسکمپر، افزایش قدرت تخیل است. استفاده از قدرت تخیل و تصور در روش‌های نوآوری می­تواند در طرح سوالات اساسی بسیار مهم است. سوال می­تواند جهت­گیری ذهنی را مشخص کند و سبب افزایش تمرکز فرد ­شود. بجای بررسی همزمان چندین مسئله می­توان یک مسئله را از جهات مختلف بررسی کرد. بررسی همه­ جانبه مسائل در روش­های نوآوری، سبب ارتقای کیفیت ایده­ ها و دستیابی به نتیجه ه­ای عالی خواهد شد.

  • شیوه اجرای اسکمپر

همانطور که اشاره کردیم، روش­های نوآوری افزایش تمرکز از ابتکارات مختلف استفاده می­کنند. در روش اسکمپر برای افزایش تمرکز از طرح هفت سوال مختلف استفاده می­شود. این سوالات حول موضوع اصلی مطرح خواهد شد. سپس، به هر یک از سوالات پاسخ داده شده و در مرحله بعد به بررسی سوالات و پاسخ آنها می­پردازیم. این امر می­تواند در یافتن راه حل مناسب بسیار موثر باشد. در حقیقت، روش­های نوآوری می­توانند منجر به خلق نوآوری­های جدید یا بهبود محصولات یا شرایط فعلی شوند.

روش خلاقیت شش کلاه تفکر

یکی از روش­های نوآوری که در تجارت و در مسائل فردی به کار می­رود، تکنیک شش کلاه تفکر است. این تکنیک از شش جهت مختلف به بررسی یک موضوع می­پردازد. به نظرات موافق و مخالف توجه شده و هر یک از آن‌ها به صورت مجزا بررسی می­شوند. این تکنیک کمک می­کند از قالب فکری معمولی خود خارج شوید تا بتوانید  مسائل را از دیدگاه منتقدان و موافقان بررسی کنید. پایه و اساس روش­ نوآوری حاصل از تفکر شش کلاه، قالب­ شکنی است. این قالب­ شکنی سبب افزایش تمرکز و کل­ی نگری می­شود.

بررسی دیدگاه­های موافق و مخالف در روش­های نوآوری عامل خلق ایده­های نو

سخن پایانی

برای حل مشکلات همواره نمی­توان از روش­های معمولی استفاده کرد. استفاده از روش­های نوآوری در خلق ابتکارات می­تواند تصمیم­گیری­ های دقیق­تری ایجاد کند. بررسی­ها نشان داده ­اند عمده­ ترین دلیل شکست‌های اقتصادی و عاطفی، نگاه محدود و تک بعدی به مسائل است. نگاه تک بعدی از طریق کاهش ابتکار عمل می­تواند منجر به شکست در زمینه­ های مختلف شود. هدف اصلی از  به‌کارگیری روش­های نوآوری، افزایش ابتکار عمل و دستیابی به نگرشی جامع و کل­ نگر است.

دیدگاهتان را بنویسید